الثلاثاء , أكتوبر 27 2020

صاحب الصوت الرخيم.. محمود ياسين الراوى والمعلق الصوتى.. فيديو

الفنان الراحل محمود الفنان الراحل محمود ياسين لم تخلو أعمال فتى الشاشة الأول محمود ياسين، الذى وافته المنية عن عمر يناهز الـ 79 عامًا صباح أمس، من اعتماده على الأداء أو الإلقاء الصوتى، بسبب ما يتمتع بيه من صوت رخيم وعريض وطبقة جواب تجعل من صوته علامة مميزة لأى عمل إذاعى أو إعلان أو عمل فنى تاريخى أو حتى عاطفى ، وتؤهله بقوة لأدوار متميزة يكون فيها النجم الأول صاحب البطولة بالإضافة لكونه المتحدث و الراوى لمشاعره وأحداث العمل .
وفى التقرير التالي يستعرض لكم " صدى البلد " أبرز الأعمال التى استغل فيها محمود ياسين موهبته في الإلقاء إما لإلقاء قصيدة، أو أشهر الجمل الذي قالها في أفلامه الشهيرة.
1) فيلم حبيبتى : حبيبتى لن انتظرك بعد اليوم ، لقد رحلتى إلى بلاد لم تتجمد القلوب فيها ولم تموت العاطفة ، رحلتى وأنا لم ازل احبك.
2) فيلم جدو حبيبي : اعمل إيه مش بايدى ،، كان لسه فى كام يوم فى عمرى، متشكر اوى على السعادة اللى ادتهالى فى الكام يوم دول كان نفسى احضر فرحك واشوفك لابسة الفستان الابيض.
3) فيلم الرسالة : أيها الناس من كان يعبد محمدًا ، فأن محمد قد مات ، ومن كان يعبد الله فأن الله حى لا يموت.
4) فيلم اذكرينى : انى اذكرك ليس فقط هذا الغروب ولكن فى كل وقت وكل لحظ ، انى انتظرك على مر الزمن ، وارجو أن تذكرينى.
5) شعرًا فى المولد النبى : صلى وسلم ذو الجلال عليك ، والله نورًا تجلى أعده للنبوة.
6) إلقاء لقصيدة الكلمة : أتعرف ما معنى الكلمة! .. مفتاح الجنة فى كلمة ، ودخول النار على كلمة ، وقضاء الله هو الكلمة.
7) لقاء قديم : لازم اكرس لاولادى يوم الجمعة بحس باحتياج اكون معاهم وضرورة نصيحتى وتوجيهى ومتابعة اخبارهم فى المدرسة.
8) فيلم الرصاصة لا تزال فى جيبى : انا كمان بلعب مصارعة مصارعة افكار ، كل كتاب فيه فكر وكل فكرة بتسارع التانية ، والفكرة اللى تغلب هى اللى اقتنع بيها.
9) فيلم افواه وارانب : معنى كد إن كل كبيرة وصغيرة هتقابلنا فى الحياة هتحطى العقدة فى المنشار وتقوليلى ياكده يا بلاش .. الحياة مش هتبقى اتفاق على طول.
10) فيلم الجزيرة : أنا خلاص بموت يا منصور، بموت زي الناس ما بتموت مريض ومليش علاج وبعد شوية نفسي يتقطع وتحفرولى حفرة وتدفنونى فيها.الكبير ميحبش حاجة ولا يحب حد انت لازم تبقى زى الجزيرة أقرب حد ليك يكون على البر التانى.. كل واحد وله قانونه والأقوى دايما قانونه هو الصح

المصدر صدى البلد